Welcome in dyXoft steam gallery

engines used by Czechoslovak railways (ČSD)  *  engines from abroad  *  home

P art One: Czechoslovak Steam Gold Age

Česk(oslovensk)é parní lokomotivy z dvacátých až šedesátých let dvacátého století bezesporu zanechaly výraznou stopu v dějinách železnice. Bohužel, současné klima v následnických zemích nijak přehnaně nerozmazluje staromilce (takže zachovalých exemplářů valem ubývá) a světové modelářské firmy fungují v souladu s tržním prostředím (takže jsou pro ně modely slavných československých řad naprosto nezajímavé).

Protože si dyXoft nepřeje, aby tuzemské parní krásky jen tak zmizely v propadlišti dějin, nabízí P.T. zájemcům tuto parní galerii. Nechť jsou alespoň následující obrázky (stylově černobílé only) připomínkou slavné česk(oslovensk)é parní minulosti a zlatého věku tuzemské páry.

Chcete-li si některý z obrázků stáhnout, stáhněte si; nezapomeňte ale, že - byť to tak v našem milém státě občas nevypadá - platí autorský zákon... respektujte proto laskavě autorská práva jednotlivých fotografů.

Czechoslovak steam engines were nice and proud symbols of World Gold Age of Steam. Unfortunately, current days did not prefer history and world of railway models do not knows many things about Czech products (except Semtex and bank tunnels, of course). Thus, there is only a little chance to meet some of these nice engines both in real and in H0 or N scale.

Because dyXoft likes Czech(oslovak) steam very much, there is offer of the chance at all. Below you can find basic technical data and some pictures of the bulk of steams used by Czechoslovak state railways (ČSD).

If you want to download any picture, please respect the copyrights.

 

řada 275.0 class
Tato rychlíková lokomotiva s uspořádáním dvojkolí 2´B 1´ byla vyráběna v letech 1901 až 1910 jako řada 108 v celkovém počtu 25 kusů První českomoravskou v Libni, lokomotivkou ve Vídeňském Novém Městě a Společností státní dráhy. 24 strojů této řady, která byla výrazným technologickým mezníkem své doby (první čtyřválcová sdružená na mokrou páru), sloužilo u ČSD obětavě až do roku 1948, byť již jako řada 275.0 a s novými tendry řady 810. Lokomotiva 275.010 si zahrála v akční "lapací" scéně legendárního šotofilmu "Železný dědek".
uspořádání pojezdu 2'B 1'
[4-4-2]
axle arrangement
počet válců 4 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 68/29 t weight (s/a)
přibližný výkon 883 kW estimated power
ve službě celkem 24 count used by ČSD
275.0 275.0
on period picture

HiRes
275_010 in movie 275.010
in heroic
"catch-them-on-my-breast"
scene

("Železný dědek"
movie snapshot)

zoom

 

řada 310.0
"Na zdar!"
class
Tato tendrovka je první parní lokomotivou sériově vyráběnou na území České republiky; šest strojů pro C&K státní dráhy bylo vyrobeno První českomoravskou továrnou v letech 1899-1900.Celkem bylo těchto strojů, vyráběných původně rakouskými lokomotivkami v Linci a Wiener-Neustadtu,v provozu u ČSD 134. Ovládly provoz na lokálních tratích a o jejich popularitě svědčí i jejich pojmenování "Nazdárek" nebo "Kafemlejnek".
uspořádání pojezdu C
[0-6-0T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 30/30 t weight (s/a)
přibližný výkon 220 kW estimated power
ve službě celkem 134 count used by ČSD
310.093 310.0
(so called "Hiya!")
was the first steam
produced in Bohemia

HiRes

 

řada 354.1
"Všudybylka"
class
Jedna z nejrozšířenějších tendrovek ČSD, vyráběná Škodou Plzeň, slánskou lokomotivkou Breitfield & Daněk a Českomoravskou Kolben-Daněk v letech 1917-1940, sloužila především k vedení osobních vlaků. Počet strojů na tratích ČSD přesáhl 240 kusů. Dvojčitá na přehřátou páru.
uspořádání pojezdu 2'C1'
[4-6-2T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 85/44 t weight (s/a)
přibližný výkon 810 kW estimated power
ve službě celkem 243 count used by ČSD
354.1 354.1 class
(so called
"jack-of-all-trades"):
this design
was produced by
Škoda Plzeň

HiRes
354.1178 354.1178 pulled her train through nice scenery

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes
354.1 this train
hauled by 354
looks like toy

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
354.1 354.1
takes relax
in hands
of her crew

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes
354.1 354.1
in viaduct
at Králíky town

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 354.7 class
Tato lokomotiva vznikla poté, co se jinak úspěšná Gölsdorfova tendrovka (354.0) nedokázala prosadit na delších tratích kvůli nedostatečné zásobě uhlí a vody. ČSD provozovaly celkem 152 různě modifikovaných kusů. Patrně nejznámějším strojem je lokomotiva 354.7128 - smutný účastník tragédie u Stéblové...
uspořádání pojezdu 1’C1’
[2-6-2]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 61/43 t weight (s/a)
přibližný výkon 810-925 kW estimated power
ve službě celkem 152 count used by ČSD
354.7 354.7 class

 

řada 354.9 class
Lokomotivy této řady byly vyráběny maďarskou lokomotivkou v Pešti a rakouskou ve Floridsdorfu. ČSD jich provozovaly 18 kusů, první stroj se objevil na českých tratích v roce 1907. Čtyřválcová sdružená s nízkotlakými vnějšími válci.
uspořádání pojezdu 1'C1'
[2-6-2]
axle arrangement
počet válců 4 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 70/43 t weight (s/a)
přibližný výkon 1030 kW estimated power
ve službě celkem 18 count used by ČSD
354.9 354.9 family
steam engine
built in 1907

HiRes

 

řada 365.0 class
Tuto rychlíkovou lokomotivu vyvinula ČKD na základě objednávky ČSD z roku 1921 a dodala 40 kusů ve dvou sériích. Dvouválcová na přehřátou páru.
uspořádání pojezdu 1'C1'
[2-6-2]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 74/46 t weight (s/a)
přibližný výkon 1023 kW estimated power
ve službě celkem 18 count used by ČSD
365 365.028
in front of
summer train

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes

 

řada 375.0
"Hrbatá"
class
Největší lokomotiva své doby byla vyráběna od roku 1911 rakouskými lokomotivkami ve Floridsdorfu a Wiener-Neustadtu, od roku 1915 také lokomotivkou Breitfield & Daněk ve Slaném a Českomoravskou. Na českých tratích se jich vyskytlo celkem 35. Za svou přezdívku vděčí kuželovitému tvaru kotle. Čtyřválcová sdružená.
uspořádání pojezdu 1'C2'
[2-6-4]
axle arrangement
počet válců 4 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 86/44 t weight (s/a)
přibližný výkon 1325 kW estimated power
ve službě celkem 35 count used by ČSD
375 This 375.0
(so called "Humpy")
was built
in 1915


HiRes

 

řada 386.0 class
Prototypová lokomotiva vznikla v roce 1927 ve Škodě Plzeň při hledání cesty, jak odstranit jedinou nevýhodu Mikáda - příliš vysokou nápravovou hmotnost. Ověřovalo se na ní kapotování (1937), dosažené výsledky však nebyly příliš povzbudivé. Po válce byla použita pouze pro vedení slavnostních vlaků a v roce 1948 zrušena.
uspořádání pojezdu 2'C1'
[4-6-2]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 88/48 t weight (s/a)
přibližný výkon 1398 kW estimated power
ve službě celkem 1 count used by ČSD
386 streamlined prototype
386.0
was unsuccessful
in practice

HiRes

 

řada 387.0
"Mikádo"
class
Jedna z nejslavnějších lokomotivních konstrukcí dvacátých a třicátých let. Rychlíková lokomotiva s netradičním designérským pojetím a několika revolučními úpravami v technologii řešení pojezdu je výrobkem Škody Plzeň, která jich pro ČSD dodala celkem 43 kusů; první stroj byl dodán v roce 1926. Jedinou nevýhodou byla příliš vysoká nápravová hmotnost, která omezovala nasazení Mikáda na některých vedlejších tratích. Trojčitá na přehřátou páru.
uspořádání pojezdu 2'C1'
[4-6-2]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 93/52 t weight (s/a)
přibližný výkon 1546 kW estimated power
ve službě celkem 43 count used by ČSD
387 European hit of 30's:
387.0
called "Bob"
(Mikádo)

HiRes
387.043 Rebuilt
387.043
as vintage
in 1988

HiRes

 

řada 414.x class
Rozšířená lokomotivní řada pro vedení nákladních vlaků byla vyráběna od roku 1885 několika rakouskými lokomotivkami a také Českomoravskou. U ČSD sloužilo celkem 150 strojů řad 414.x, které se z těžké nákladní dopravy především v uhelných pánvích postupně stahovaly na místní tratě a do posunu - jedna z těchto lokomotiv pracovala ještě v 60. letech na posunu ve stanicích Praha-Vršovice a Praha-Smíchov.
uspořádání pojezdu D
[0-8-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 55/55 t weight (s/a)
přibližný výkon 480 kW estimated power
ve službě celkem 150 count used by ČSD
414.071 414.071
stands idle
at Smíchov station

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes

 

řada 422.0 class
Původní rakouskou řadu 178 pro vedení nákladních vlaků dodávanou od roku 1900 vyráběla slánská lokomotivka Breitfield & Daněk a Českomoravská strojírna od roku 1912. ČSD používaly celkem 105 kusů těchto tendrovek; nejslavnější je bezesporu stroj s pořadovým číslem 025, pojmenovaný "Arcivévoda Karel", který je dodnes provozuschopný a uplatňuje se při slavnostních příležitostech.
uspořádání pojezdu D
[0-8-0T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 52/52 t weight (s/a)
přibližný výkon 405 kW estimated power
ve službě celkem 105 count used by ČSD
414.071 422.0108
refills her
coal stock

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 423.0 class
Nákladní tendrovka pro místní tratě byla vyráběna Českomoravskou od roku 1922. ČSD používaly celkem více než 230 těchto univerzálních strojů, po roce 1945 jich bylo vyrobeno 61 kusů a pořadové číslo 0171 bylo první lokomotivou, vyrobenou v ČKD po druhé světové válce.
uspořádání pojezdu 1'D1'
[2-8-2T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 74/52 t weight (s/a)
přibližný výkon 515-552 kW estimated power
ve službě celkem 231 count used by ČSD
423.0145 423.0145
in front of
her engine barn

HiRes
423 short local train
hauled by 423.0

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes
423 one appearance
of polymorphous
423.0 family

HiRes

 

řada 431.0 class
Tato lokomotiva je výrobkem rakouské lokomotivky ve Floridsdorfu a ČSD jiodebíraly od roku 1927. Do služby bylo zařazeno celkem 31 strojů, užívaly se většinou pro lehkou vozbu na vedlejších tratích.
uspořádání pojezdu 1'D1'
[2-8-2T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 63/43 t weight (s/a)
přibližný výkon 523 kW estimated power
ve službě celkem 31 count used by ČSD
431.0 431.0
drags out
service car
near Trenčín town

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 433.0 class
Přímá následovnice osvědčené řady 423.0 byla vyráběna ČKD od roku 1948 a ČSD odebraly celkem 60 kusů, které sloužily až do roku 1982.
uspořádání pojezdu 1'D1'
[2-8-2T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 74/50 t weight (s/a)
přibližný výkon 589 kW estimated power
ve službě celkem 60 count used by ČSD
433.0 433.0
with local train
in Nezamyslice station

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
433.0 two 433.0s
ready to work

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
433.0 433.0
in a nice
Moravian nook

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
433.0 smokin' 433.0,
fallin' snow,
impressionism

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
433.0 the winner
takes it all:
white or black?

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
433.0 foursome
of all-rounded 433.0
are ready for action

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 434.1
"Čtyřkolák"
class
Nejrozšířenější lokomotiva pro nákladní dopravu vychází z původní rakouské řady 170 a jako řadu 434.0 ji vyráběla jak Českomorovská, tak Škoda Plzeň, kde byla první plně vyráběnou lokomotivní řadou. Odvozená řada 434.1 (původně 270) se vyznačuje vyšším výkonem. ČSD provozovaly celkem více než 500 těchto dvouválcových sdružených lokomotiv, jejichž charakteristickým znakem jsou kromě tvaru budky především dva parojemy spojené rourou.
uspořádání pojezdu 1'D
[2-8-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 70/58 t weight (s/a)
přibližný výkon 834-891 kW estimated power
ve službě celkem 523 count used by ČSD
434.191 434.1 class
(so called
"Four-wheeler")
tired 434.191
shunts inside
steel mill

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes

 

řada 434.2 class
Rozšířené řady 434.0 a 434.1 postupně ČSD rekonstruovaly od roku 1924. Celkem bylo přestavěno 345 strojů, z nichž se některé dochovaly dodnes.
uspořádání pojezdu 1'D
[2-8-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 70/58 t weight (s/a)
přibližný výkon 994 kW estimated power
ve službě celkem 345 count used by ČSD
434.275 mixed train
led by 434.275

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
434.2315 434.2315
maintenance:
boiler refining

HiRes

 

řada 456.0
"Krasin"
class
Těžká horská tendrová lokomotiva pro vedení rychlíků byla vyráběna Českomoravskou od roku 1928. ČSD odebraly celkem 27 kusů, které si svou robustností a spolehlivostí vysloužily přezdívku odvozenou ze jména ruského ledoborce, tou dobou slavného přeslavného díky záchraně italské polární výpravy generála Nobileho.
uspořádání pojezdu 1'D2'
[2-8-4T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 110/63 t weight (s/a)
přibližný výkon 1214 kW estimated power
ve službě celkem 27 count used by ČSD
456.010 456.0 class
(so called "Krasin")
dogged 456.010
in the Slovak
mountains

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes

 

řada 456.1 class
Na obnově válkou rozvrácené železniční dopravy se podílela značnou měrou tato robustní lokomotiva pro vedení nákladních vlaků, vyráběná od roku 1942 americkými lokomotivkami v Schenectady, Limě a také Baldwinovou lokomotivkou v Philadelphii. Pro následující léta v Čechách tyto stroje sice neměly správný třídní původ, přesto jich u ČSD sloužilo úctyhodných 80 kusů.
uspořádání pojezdu 1'D
[2-8-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 73/64 t weight (s/a)
přibližný výkon 920 kW estimated power
ve službě celkem 80 count used by ČSD
456.127 American
456.127
tows a freight

HiRes

 

řada 459.0 class
Další poválečnou imigrantkou byla tato univerzální lokomotiva, vyráběná britskou lokomotivkou Vulcan Foundry. ČSD provozovaly 15 kusů.
uspořádání pojezdu 1'D
[2-8-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 86/75 t weight (s/a)
přibližný výkon 1178 kW estimated power
ve službě celkem 15 count used by ČSD
459.015 British
459.015
hauling a heavy
freight train

HiRes

 

řada 464.0 class
Velmi výkonná tendrovka pro osobní provoz na tratích se sníženou přechodností byla vyráběna Českomoravskou i Škodou Plzeň od roku 1934 jako přímý následník slavné řady Krasin; do roku 1939 bylo v obou lokomotivkách vyrobeno celkem 74 kusů, v roce 1940 vyrobila ČKD ještě 2 kusy s o něco vyšším výkonem a řadovým označením 464.1.
uspořádání pojezdu 2'D2'
[4-8-4T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 114/58 t weight (s/a)
přibližný výkon 1214 kW estimated power
ve službě celkem 74 count used by ČSD
464.0 Tank
464.0
for express
on local lines

HiRes
464.005 reversing
tender 464.005
towing a train

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes
464.0,434.2 464.0
took through
the 434.2 window

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes
464.0 Gemini:
try to find
five differences...

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 464.2 class
Poslední parní řada zadaná plzeňské Škodovce; měla být nasazena pro osobní provoz na neelektrifikovaných tratích. Vycházela z osvědčených řad 464.0 a 1. V roce 1956 byly postaveny dva prototypy, k sériové výrobě však již nedošlo.
uspořádání pojezdu 2'D2'
[4-8-4T]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 112/60 t weight (s/a)
přibližný výkon 1251 kW estimated power
ve službě celkem 2 count used by ČSD
464.202 last
Skoda works
prototype:
464.202

HiRes
464.202 464.202
leaving
the Brno station

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 465.0 class
Další z válečných řad, vyráběná od roku 1940 maďarskou lokomotivkou v Pešti. Poválečné dělení evropských železnic přisoudilo ČSD celkem 51 těchto strojů.
uspořádání pojezdu 2'D
[4-8-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 86/59 t weight (s/a)
přibližný výkon 1295 kW estimated power
ve službě celkem 51 count used by ČSD
465.022 Hungarian
465.022
waits for green

HiRes

 

řada 475.0 class
Jediný stroj této řady vyrobila Škoda Plzeň v rámci hledání cest k unifikaci a standardizaci v roce 1935 . Předchůdce úspěšné poválečné řady 475.1.
uspořádání pojezdu 2'D2'
[4-8-4T]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 119/61 t weight (s/a)
přibližný výkon 1560 kW estimated power
ve službě celkem 1 count used by ČSD
475.0 475.0
developed
in 1935

HiRes

 

řada 475.1
"Šlechtična"
class
Vrchol české konstrukční školy a jedna z nejhezčích parních lokomotiv na světě byla vyráběna obnovenou novou lokomotivkou Škody Plzeň od roku 1947. U ČSD sloužilo celkem 147 kusů, především v osobní a rychlíkové dopravě.
uspořádání pojezdu 2'D1'
[4-8-2]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 100/60 t weight (s/a)
přibližný výkon 1560 kW estimated power
ve službě celkem 147 count used by ČSD
475.1 475.1,
so called
"The Lady":
one of the most
striking steam
on whole world

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
475.0 The Lady is coming!
open all gates!

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
475.1142 the best gem
of Czech
steam engines
as vintage:
475.1142

HiRes
475.0 Prague
silhouettes:
bridges,
Castle,
475.1

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 477.0
"Papoušek"
class
Poslední lokomotivní řada ČKD, vyráběná od roku 1951, byla určena pro vedení rychlejších osobních spojů. ČSD provozovaly celkem 60 kusů těchto kompaktních tendrovek s moderním designem. Stroje byly vybaveny mechanickým přikladačem uhlí.
uspořádání pojezdu 2'D2'
[4-8-4T]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 129/69 t weight (s/a)
přibližný výkon 1560 kW estimated power
ve službě celkem 60 count used by ČSD
477.043 another top
of Czech
steam heyday:
477.0 class,
so called "The Parrot"

HiRes
477.0 The Parrot
fly near
the Jedlová station
in northbohemian uplands

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
477.040 spruce
477.040
waits for
her down express

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes

 

řada 486.0 class
Tato rychlíková lokomotiva byla vyvinuta Škodou Plzeň jako následník proslulého Mikáda v období před druhou světovou válkou především pro náročné poměry Košicko-Bohumínské dráhy. Od roku 1933 odebraly ČSD celkem 9 těchto strojů; ČKD současně dodala ještě 3 kusy modifikované řady 486.1 (s pojezdem 1'D2' [2-8-4]). Výrobě dalších strojů zabránila II. světová válka; po jejím skončení sice ČSD objednaly dalších 40 kusů, ale k dodávce již nedošlo, neboť Škoda Plzeň vyvinula řadu 498.
uspořádání pojezdu 2'D1'
[4-8-2]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 102/64 t weight (s/a)
přibližný výkon 1693 kW estimated power
ve službě celkem 9 count used by ČSD
486.0 Mikádo successor:
express steam
486.0

HiRes

 

řada 498.0 class
Tato těžká rychlíková lokomotiva, vyráběná Škodou Plzeň od roku 1946 jako nástupce předválečné řady 486.0, byla v provozu velmi úspěšná. ČSD provozovaly celkem 40 kusů.
uspořádání pojezdu 2'D1'
[4-8-2]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 106/72 t weight (s/a)
přibližný výkon 1803 kW estimated power
ve službě celkem 40 count used by ČSD
498.030 498.030
climbs with the chimney
wide open

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes
498.0 498.0
in midbohemian
rock gallery

photo:
©
Jiří Bouda

HiRes
498.0 498.0:
how long,
how nice...

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes

 

řada 498.1
"Albatros"
class
Modifikace řady 498.0, vyráběná Škodou Plzeň od roku 1954. ČSD provozovaly celkem 15 kusů. Lokomotiva 498.106 je oficiálně nejrychlejší čs. parní lokomotivou vůbec; dne 27.8.1964 dosáhla při měřeních na zkušebním okruhu ČSD u Velimi se soupravou vozů rychlosti 162 km/h.
uspořádání pojezdu 2'D1'
[4-8-2]
axle arrangement
počet válců 3 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 114/74 t weight (s/a)
přibližný výkon 1914 kW estimated power
ve službě celkem 15 count used by ČSD
498.1 498.1 class
(so called
"Albatross")
starts her
Slovak Winter Tour

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes
498.108 498.108
on railway bridge
near to Smíchov
station

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes
498.108, 498.014 The Albatross Wing
coupled

photo:
©
Ondřej Řepka

HiRes

 

řada 524.1 class
Horskou tendrovku této řady, odvozené z původních rakouských řad, které ČSD provozovaly jako 524.0, navrhla Českomoravská již v roce 1915 a v roce 1918 dodala prvních 6 kusů pro tehdejší Buštěhradskou dráhu. V několika modifikacích se nakonec objevilo na tratích ČSD 162 strojů.
uspořádání pojezdu 1'E1'
[2-10-2]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 96/70 t weight (s/a)
přibližný výkon 935-1030 kW estimated power
ve službě celkem 162 count used by ČSD
524.1 tender 524.1
was created
for mountains

HiRes
524.1 typical
railway building
and 524.1

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
524.1311 stone viaduct
and 524.1311
hauling her
mixed train

photo:
©
Jaroslav Kocourek

HiRes

 

řada 534.0 class
Rozšířená řada lokomotiv pro vedení nákladních vlaků byla vyráběna jak Škodou Plzeň, tak Českomoravskou již od roku 1923 a počet strojů u ČSD dosáhl 149 kusů. Během války byl tento typ výrazně modernizován a po jejím skončení převzaly lokomotivy této řady, nově značené jako 534.03, úkol rozvinout nákladní dopravu; ČKD jich od roku 1945 vyrobila dalších 228 kusů.
uspořádání pojezdu 1'E
[2-10-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 84/72 t weight (s/a)
přibližný výkon 1030-1104 kW estimated power
ve službě celkem 377 count used by ČSD
534.0431 534.0431
on a local track

HiRes
534.0345 534.0345
dashes through
some Slovakia
mountain meadows

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes

 

řada 555.x class
Válečná léta přinesla drastické zjednodušení konstrukce evropských parních lokomotiv; nejrozšířenějším modelem se stala německá BR50, později modifikovaná jako BR52 pro nasazení v odlišných klimatických podmínkách Ukrajiny, Běloruska a Ruska, jejíž výrobu povinně převzaly veškeré lokomotivky na obsazených územích; v prostoru tzv. Protektorátu jich působilo přes tři sta. Po válce zůstaly ve službách ČSD přibližně dvě stovky těchto strojů, které byly od roku 1953 postupně rekonstruovány na vytápění mazutem a pod označením 555.3 obětavě sloužily v nákladní dopravě.
uspořádání pojezdu 1'E
[2-10-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 87/77 t weight (s/a)
přibližný výkon 1178-1288 kW estimated power
ve službě celkem 199 count used by ČSD
555.3 two rebuilt 555.3
(originally BR52)
in action

photo:
©
Jaroslav Kocourek

HiRes
555.3139 rebuilt 555.3139
at Smíchov yard

HiRes

 

řada 556.0 class
Poslední vyráběná lokomotivní řada u nás byla určena pro těžké nákladní vlaky na hlavních tratích. Škoda Plzeň dodala těchto výkonných strojů s mechanickým přikladačemuhlí drahám od roku 1951 celkem 510, čímž se tato řada stala nejpočetnější ve službách ČSD. Poslední lokomotiva opustila tovární halu v roce 1958; zůstala zachována a je ve sbírkách NTM Praha. V roce 1952 byl vyroben jediný kus modifikované řady 556.1.
uspořádání pojezdu 1'E
[2-10-0]
axle arrangement
počet válců 2 num of cylinders
hmotnost (sl./adh.) 99/84 t weight (s/a)
přibližný výkon 1472 kW estimated power
ve službě celkem 510 count used by ČSD
556.021 typical position
of 556.0 class:
in the lead
of a heavy train

HiRes
556.0 556.0
stands idle
at coal dock

HiRes
556.0490 556.0490
in the North Bohemia
scenery

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
556.0 double 556.0
at the double
arched viaduct

photo:
©
Karel Zeithammer

HiRes
556.0 556.0
aimed by tree sight

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
556.0 reversed 556.0
leads her freight
on Novina viaduct

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
556.0 some empty
coal hoppers
and 556.0
in necklace

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
556.0133 556.0133
dawdles slowly
over the hills

HiRes
556.0 two 556.0
start their
private race

photo:
©
Bohumil Skála

HiRes

 

  Mixture  
534.111,534.0495 Siamese twin:
534.111 and 534.0495

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
534.0431 hens on perch:
one 464.0,
three 534.0

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
423.0154,423.0138,354.1221,524.182 423.0154 (423.0138),
354.1221, 524.182

HiRes
433.1,423.0 winter seclusion with
433.1 and 423.0

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
556.0158,464.013,387.043,556.0349,434.220,464.007 All Stars Team:
556.0158, 464.013,
387.043, 556.0349,
434.220, 464.007

photo:
©
Zdeněk Bauer

HiRes
387 end of heyday

photo:
©
Miroslav Petr

HiRes

P art Two: Steam from abroad

Pro porovnání vzhledua stylu jednotlivých konstrukčních škol (a pochopení faktu, že žádná z nich nemůže soupeřit se šlechtičnou nebo Papouškem :-)) jsou v této části umístěny obrázky několika zahraničních parních lokomotiv z různých zemí světa.

To compare the layoutof a different constructional schools and styles (and to apprehend that no one of them can beat The Lady or The Parrot :-)) you can see below some pictures of steam engines from whole world.

M_2s 2-8-2
freight
M-2s class
No. 876,
Central of New Jersey,
U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Class 2 2-6-0
lightweight
L.M.S. type Class 2
No. 46467,
U.K. (Scotland)

photo:
©
Derek Cross

HiRes
T_2a 2-10-2
heavy freight
Canadian National
class T-2a No. 4104,
Toronto, Canada

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Black Five 4-6-0
L.M.S. Black Five
No. 45254,
Newtongrange,
U.K. (Scotland)

photo:
©
Derek Cross

HiRes
4-6-0 No. 14607 4-6-0 No. 14607
built in 1902
for hilly road at
Oban, U.K. (Scotland)

photo:
©
M. Mansing

HiRes
President Class 4-6-4
President class
No. 5310,
Baltimore and Ohio, U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
A-4 Class Gresley´s famous Pacific
L.N.E.R. streamlined
A-4 class
No. 5, Sir Charles Newton;
U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Stanier Pacific 4-6-0
Stanier Pacific No. 46232
Duchess of Montrose
hauling Royal Scot express,
Carlisle, U.K. (Scotland)

photo:
©
H.C. Casserley

HiRes
E-75 Class 2-8-0
E-75 class No. 1121,
Delaware and Hudson,
Schenectady, U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Caledonian MacIntosh 0-4-4T
Caledonian MacIntosh
No. 55228,
Glasgow Central,
U.K. (Scotland)

photo:
©
H.C. Casserley

HiRes
B&A 2-6-6-T 2-6-6T,
Boston and Albany,
Boston South, U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Loch Class 4-6-0
Loch class
No. 14393 Loch Laochal,
U.K. (Scotland)

photo:
©
H.C. Casserley

HiRes
Crusader Pacific 4-8-0
Crusader class of Pacific,
fast streamlined,
Reading, U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Bulleid 4-6-2
Bulleid 3-cylinder
No. 35019,
Dover, U.K. (England)

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
A-4 streamlined 4-6-2 streamlined Pacific
class A-4 No. 60012,
Queen Street,
Glasgow, U.K. (Scotland)

photo:
©
H.C. Casserley

HiRes
U-4a streamlined 4-8-4 Canadian National
class U-4a No. 6400,
Toronto, Canada

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
U-2g 4-8-4 C.N.R.
Class U-2g No. 6211,
Campbellton, Canada

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
L.N.E.R. Garrat 2-8-8-2
6-cylinder Garrat,
L.N.E.R. No. 69999,
most powerful
steam engine
in Britain

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
F-Ia 4-4-4 Canadian Pacific
class F-Ia No. 2926,
Toronto, Canada

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
4-6-4 Delaware and Hudson 4-6-4 Delaware and Hudson
No. 609,
Hudson, U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Mother Hubbard 4-6-0 No. 754
Mother Hubbard,
C.R.R. of New Jersey,
U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
BR18 4-6-2 4-cylinder compound
BR18 No. 18472,
Germany

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
A-4 class 4-6-2 A-4
No. 60007 Sir Nigel Gresley,
Dunblane, U.K. (Scotland)

photo:
©
Derek Cross

HiRes
King class 4-8-0 G.W.R.
King class
No. 6021, King Richard II,
U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Ivatt Atlantic 4-4-2
Ivatt Atlantic
L.N.E.R. No. 4446,
Potters Bart, U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
L.M.S. class 4 4-4-2
L.M.S. Class 4 No. 44189,
St. Rollox,
U.K. (Scotland)

photo:
©
Derek Cross

HiRes
Turbomotive 4-6-2
Turbomotive,
B.R. No. 46202,
U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
4-6-0 L.M.S. 4-6-0
3-cylinder L.M.S.
No. 6399
Fury, U.K.

painting:
©
H.M. le Fleming

HiRes
L.N.E.R. class A-3 4-6-2
L.N.E.R. class A-3 Pacific
No. 2745 Captain Cuttle,
U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
N.B. Atlantic 4-4-2
N.B. Atlantic
No. 9878 Hazeldan
hauling up
East Coast express,
Forth Bridge, U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
K-4s 4-6-2 Pacific Pennsylvania
class K-4s No. 3740,
U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
E6 class Pennsylvania again: 4-4-2
class E6 No. 1163,
U.S.A.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Portugal steam 4-cylinder compound No. 1502
Portugal

painting:
©
H.M. le Fleming

HiRes
Raven Raven 3-cylinder Atlantic,
N.E.R. No. 714,
Portobello, U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
French steam 2-8-2 S.N.C.F.
No. 141 R 645,
France

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
Lord Nelson class 4-6-0 Southern
class Lord Nelson
No. 854 Howard of Effingham,
U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
L.M.S. class 5 Stanier 4-6-0
L.M.S. class 5
No. 44767,
Leeds Central,
U.K.

photo:
©
P. Ransome-Willis

HiRes
sad end of steam Sad end of steam at Scotland:
black Five No. 44955
hauling Scot No. 46155
and Patriot No. 45527
into break company

photo:
©
Derek Cross

HiRes
Top Home