engines used by Czechoslovak railways (ČSD) * engines from abroad * homebonus: retro image map "Rumbursko" (199x)
Part One: Czechoslovak Steam Gold Age
Česk(oslovensk)é parní lokomotivy z dvacátých až šedesátých let dvacátého století bezesporu zanechaly výraznou stopu v dějinách železnice. Bohužel, současné klima v následnických zemích nijak přehnaně nerozmazluje staromilce (takže zachovalých exemplářů valem ubývá) a světové modelářské firmy fungují v souladu s tržním prostředím (takže jsou pro ně modely slavných československých řad naprosto nezajímavé).
Protože si dyXoft nepřeje, aby tuzemské parní krásky jen tak zmizely v propadlišti dějin, nabízí P.T. zájemcům tuto parní galerii. Nechť jsou alespoň následující obrázky (stylově černobílé only) připomínkou slavné česk(oslovensk)é parní minulosti a zlatého věku tuzemské páry.
Chcete-li si některý z obrázků stáhnout, stáhněte si; nezapomeňte ale, že - byť to tak v našem milém státě občas nevypadá - platí autorský zákon... respektujte proto laskavě autorská práva jednotlivých fotografů.
Czechoslovak steam engines were nice and proud symbols of World Gold Age of Steam. Unfortunately, current days did not prefer history and world of railway models do not knows many things about Czech products (except Semtex and bank tunnels, of course). Thus, there is only a little chance to meet some of these nice engines both in real and in H0 or N scale.
Because dyXoft likes Czech(oslovak) steam very much, there is offer of the chance at all. Below you can find basic technical data and some pictures of the bulk of steams used by Czechoslovak state railways (ČSD).
If you want to download any picture, please respect the copyrights.
řada | 275.0 | class |
Tato rychlíková lokomotiva s uspořádáním dvojkolí 2´B 1´ byla vyráběna v letech 1901 až 1910 jako řada 108 v celkovém počtu 25 kusů První českomoravskou v Libni, lokomotivkou ve Vídeňském Novém Městě a Společností státní dráhy. 24 strojů této řady, která byla výrazným technologickým mezníkem své doby (první čtyřválcová sdružená na mokrou páru), sloužilo u ČSD obětavě až do roku 1948, byť již jako řada 275.0 a s novými tendry řady 810. Lokomotiva 275.010 si zahrála v akční "lapací" scéně legendárního šotofilmu "Železný dědek". | ||
uspořádání pojezdu | 2'B 1' [4-4-2] |
axle arrangement |
počet válců | 4 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 68/29 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 883 kW | estimated power |
ve službě celkem | 24 | count used by ČSD |
275.0 on period picture HiRes |
||
275.010 in heroic "catch-them-on-my-breast" scene ("Železný dědek" movie snapshot) zoom |
řada | 310.0 "Na zdar!" |
class |
Tato tendrovka je první parní lokomotivou sériově vyráběnou na území České republiky; šest strojů pro C&K státní dráhy bylo vyrobeno První českomoravskou továrnou v letech 1899-1900.Celkem bylo těchto strojů, vyráběných původně rakouskými lokomotivkami v Linci a Wiener-Neustadtu,v provozu u ČSD 134. Ovládly provoz na lokálních tratích a o jejich popularitě svědčí i jejich pojmenování "Nazdárek" nebo "Kafemlejnek". | ||
uspořádání pojezdu | C [0-6-0T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 30/30 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 220 kW | estimated power |
ve službě celkem | 134 | count used by ČSD |
310.0 (so called "Hiya!") was the first steam produced in Bohemia HiRes |
řada | 354.1 "Všudybylka" |
class |
Jedna z nejrozšířenějších tendrovek ČSD, vyráběná Škodou Plzeň, slánskou lokomotivkou Breitfield & Daněk a Českomoravskou Kolben-Daněk v letech 1917-1940, sloužila především k vedení osobních vlaků. Počet strojů na tratích ČSD přesáhl 240 kusů. Dvojčitá na přehřátou páru. | ||
uspořádání pojezdu | 2'C1' [4-6-2T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 85/44 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 810 kW | estimated power |
ve službě celkem | 243 | count used by ČSD |
354.1 class (so called "jack-of-all-trades"): this design was produced by Škoda Plzeň HiRes |
||
354.1178 pulled her train through nice scenery photo: © Karel Zeithammer HiRes |
||
this train hauled by 354 looks like toy photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
354.1 takes relax in hands of her crew photo: © Ondřej Řepka HiRes |
||
354.1 in viaduct at Králíky town photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 354.7 | class |
Tato lokomotiva vznikla poté, co se jinak úspěšná Gölsdorfova tendrovka (354.0) nedokázala prosadit na delších tratích kvůli nedostatečné zásobě uhlí a vody. ČSD provozovaly celkem 152 různě modifikovaných kusů. Patrně nejznámějším strojem je lokomotiva 354.7128 - smutný účastník tragédie u Stéblové... | ||
uspořádání pojezdu | 1’C1’ [2-6-2] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 61/43 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 810-925 kW | estimated power |
ve službě celkem | 152 | count used by ČSD |
354.7 class |
řada | 354.9 | class |
Lokomotivy této řady byly vyráběny maďarskou lokomotivkou v Pešti a rakouskou ve Floridsdorfu. ČSD jich provozovaly 18 kusů, první stroj se objevil na českých tratích v roce 1907. Čtyřválcová sdružená s nízkotlakými vnějšími válci. | ||
uspořádání pojezdu | 1'C1' [2-6-2] |
axle arrangement |
počet válců | 4 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 70/43 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1030 kW | estimated power |
ve službě celkem | 18 | count used by ČSD |
354.9 family steam engine built in 1907 HiRes |
řada | 365.0 | class |
Tuto rychlíkovou lokomotivu vyvinula ČKD na základě objednávky ČSD z roku 1921 a dodala 40 kusů ve dvou sériích. Dvouválcová na přehřátou páru. | ||
uspořádání pojezdu | 1'C1' [2-6-2] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 74/46 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1023 kW | estimated power |
ve službě celkem | 18 | count used by ČSD |
365.028 in front of summer train photo: © Karel Zeithammer HiRes |
řada | 375.0 "Hrbatá" |
class |
Největší lokomotiva své doby byla vyráběna od roku 1911 rakouskými lokomotivkami ve Floridsdorfu a Wiener-Neustadtu, od roku 1915 také lokomotivkou Breitfield & Daněk ve Slaném a Českomoravskou. Na českých tratích se jich vyskytlo celkem 35. Za svou přezdívku vděčí kuželovitému tvaru kotle. Čtyřválcová sdružená. | ||
uspořádání pojezdu | 1'C2' [2-6-4] |
axle arrangement |
počet válců | 4 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 86/44 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1325 kW | estimated power |
ve službě celkem | 35 | count used by ČSD |
This 375.0 (so called "Humpy") was built in 1915 HiRes |
řada | 386.0 | class |
Prototypová lokomotiva vznikla v roce 1927 ve Škodě Plzeň při hledání cesty, jak odstranit jedinou nevýhodu Mikáda - příliš vysokou nápravovou hmotnost. Ověřovalo se na ní kapotování (1937), dosažené výsledky však nebyly příliš povzbudivé. Po válce byla použita pouze pro vedení slavnostních vlaků a v roce 1948 zrušena. | ||
uspořádání pojezdu | 2'C1' [4-6-2] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 88/48 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1398 kW | estimated power |
ve službě celkem | 1 | count used by ČSD |
streamlined prototype 386.0 was unsuccessful in practice HiRes |
řada | 387.0 "Mikádo" |
class |
Jedna z nejslavnějších lokomotivních konstrukcí dvacátých a třicátých let. Rychlíková lokomotiva s netradičním designérským pojetím a několika revolučními úpravami v technologii řešení pojezdu je výrobkem Škody Plzeň, která jich pro ČSD dodala celkem 43 kusů; první stroj byl dodán v roce 1926. Jedinou nevýhodou byla příliš vysoká nápravová hmotnost, která omezovala nasazení Mikáda na některých vedlejších tratích. Trojčitá na přehřátou páru. | ||
uspořádání pojezdu | 2'C1' [4-6-2] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 93/52 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1546 kW | estimated power |
ve službě celkem | 43 | count used by ČSD |
European hit of 30's: 387.0 called "Bob" (Mikádo) HiRes |
||
Rebuilt 387.043 as vintage in 1988 HiRes |
řada | 414.x | class |
Rozšířená lokomotivní řada pro vedení nákladních vlaků byla vyráběna od roku 1885 několika rakouskými lokomotivkami a také Českomoravskou. U ČSD sloužilo celkem 150 strojů řad 414.x, které se z těžké nákladní dopravy především v uhelných pánvích postupně stahovaly na místní tratě a do posunu - jedna z těchto lokomotiv pracovala ještě v 60. letech na posunu ve stanicích Praha-Vršovice a Praha-Smíchov. | ||
uspořádání pojezdu | D [0-8-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 55/55 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 480 kW | estimated power |
ve službě celkem | 150 | count used by ČSD |
414.071 stands idle at Smíchov station photo: © Karel Zeithammer HiRes |
řada | 422.0 | class |
Původní rakouskou řadu 178 pro vedení nákladních vlaků dodávanou od roku 1900 vyráběla slánská lokomotivka Breitfield & Daněk a Českomoravská strojírna od roku 1912. ČSD používaly celkem 105 kusů těchto tendrovek; nejslavnější je bezesporu stroj s pořadovým číslem 025, pojmenovaný "Arcivévoda Karel", který je dodnes provozuschopný a uplatňuje se při slavnostních příležitostech. | ||
uspořádání pojezdu | D [0-8-0T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 52/52 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 405 kW | estimated power |
ve službě celkem | 105 | count used by ČSD |
422.0108 refills her coal stock photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 423.0 | class |
Nákladní tendrovka pro místní tratě byla vyráběna Českomoravskou od roku 1922. ČSD používaly celkem více než 230 těchto univerzálních strojů, po roce 1945 jich bylo vyrobeno 61 kusů a pořadové číslo 0171 bylo první lokomotivou, vyrobenou v ČKD po druhé světové válce. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D1' [2-8-2T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 74/52 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 515-552 kW | estimated power |
ve službě celkem | 231 | count used by ČSD |
423.0145 in front of her engine barn HiRes |
||
short local train hauled by 423.0 photo: © Ondřej Řepka HiRes |
||
one appearance of polymorphous 423.0 family HiRes |
řada | 431.0 | class |
Tato lokomotiva je výrobkem rakouské lokomotivky ve Floridsdorfu a ČSD jiodebíraly od roku 1927. Do služby bylo zařazeno celkem 31 strojů, užívaly se většinou pro lehkou vozbu na vedlejších tratích. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D1' [2-8-2T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 63/43 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 523 kW | estimated power |
ve službě celkem | 31 | count used by ČSD |
431.0 drags out service car near Trenčín town photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 433.0 | class |
Přímá následovnice osvědčené řady 423.0 byla vyráběna ČKD od roku 1948 a ČSD odebraly celkem 60 kusů, které sloužily až do roku 1982. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D1' [2-8-2T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 74/50 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 589 kW | estimated power |
ve službě celkem | 60 | count used by ČSD |
433.0 with local train in Nezamyslice station photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
two 433.0s ready to work photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
433.0 in a nice Moravian nook photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
smokin' 433.0, fallin' snow, impressionism photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
the winner takes it all: white or black? photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
foursome of all-rounded 433.0 are ready for action photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 434.1 "Čtyřkolák" |
class |
Nejrozšířenější lokomotiva pro nákladní dopravu vychází z původní rakouské řady 170 a jako řadu 434.0 ji vyráběla jak Českomorovská, tak Škoda Plzeň, kde byla první plně vyráběnou lokomotivní řadou. Odvozená řada 434.1 (původně 270) se vyznačuje vyšším výkonem. ČSD provozovaly celkem více než 500 těchto dvouválcových sdružených lokomotiv, jejichž charakteristickým znakem jsou kromě tvaru budky především dva parojemy spojené rourou. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D [2-8-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 70/58 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 834-891 kW | estimated power |
ve službě celkem | 523 | count used by ČSD |
434.1 class (so called "Four-wheeler") tired 434.191 shunts inside steel mill photo: © Ondřej Řepka HiRes |
řada | 434.2 | class |
Rozšířené řady 434.0 a 434.1 postupně ČSD rekonstruovaly od roku 1924. Celkem bylo přestavěno 345 strojů, z nichž se některé dochovaly dodnes. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D [2-8-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 70/58 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 994 kW | estimated power |
ve službě celkem | 345 | count used by ČSD |
mixed train led by 434.275 photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
434.2315 maintenance: boiler refining HiRes |
řada | 456.0 "Krasin" |
class |
Těžká horská tendrová lokomotiva pro vedení rychlíků byla vyráběna Českomoravskou od roku 1928. ČSD odebraly celkem 27 kusů, které si svou robustností a spolehlivostí vysloužily přezdívku odvozenou ze jména ruského ledoborce, tou dobou slavného přeslavného díky záchraně italské polární výpravy generála Nobileho. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D2' [2-8-4T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 110/63 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1214 kW | estimated power |
ve službě celkem | 27 | count used by ČSD |
456.0 class (so called "Krasin") dogged 456.010 in the Slovak mountains photo: © Karel Zeithammer HiRes |
řada | 456.1 | class |
Na obnově válkou rozvrácené železniční dopravy se podílela značnou měrou tato robustní lokomotiva pro vedení nákladních vlaků, vyráběná od roku 1942 americkými lokomotivkami v Schenectady, Limě a také Baldwinovou lokomotivkou v Philadelphii. Pro následující léta v Čechách tyto stroje sice neměly správný třídní původ, přesto jich u ČSD sloužilo úctyhodných 80 kusů. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D [2-8-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 73/64 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 920 kW | estimated power |
ve službě celkem | 80 | count used by ČSD |
American 456.127 tows a freight HiRes |
řada | 459.0 | class |
Další poválečnou imigrantkou byla tato univerzální lokomotiva, vyráběná britskou lokomotivkou Vulcan Foundry. ČSD provozovaly 15 kusů. | ||
uspořádání pojezdu | 1'D [2-8-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 86/75 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1178 kW | estimated power |
ve službě celkem | 15 | count used by ČSD |
British 459.015 hauling a heavy freight train HiRes |
řada | 464.0 | class |
Velmi výkonná tendrovka pro osobní provoz na tratích se sníženou přechodností byla vyráběna Českomoravskou i Škodou Plzeň od roku 1934 jako přímý následník slavné řady Krasin; do roku 1939 bylo v obou lokomotivkách vyrobeno celkem 74 kusů, v roce 1940 vyrobila ČKD ještě 2 kusy s o něco vyšším výkonem a řadovým označením 464.1. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D2' [4-8-4T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 114/58 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1214 kW | estimated power |
ve službě celkem | 74 | count used by ČSD |
Tank 464.0 for express on local lines HiRes |
||
reversing tender 464.005 towing a train photo: © Ondřej Řepka HiRes |
||
464.0 took through the 434.2 window photo: © Ondřej Řepka HiRes |
||
Gemini: try to find five differences... photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 464.2 | class |
Poslední parní řada zadaná plzeňské Škodovce; měla být nasazena pro osobní provoz na neelektrifikovaných tratích. Vycházela z osvědčených řad 464.0 a 1. V roce 1956 byly postaveny dva prototypy, k sériové výrobě však již nedošlo. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D2' [4-8-4T] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 112/60 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1251 kW | estimated power |
ve službě celkem | 2 | count used by ČSD |
last Skoda works prototype: 464.202 HiRes |
||
464.202 leaving the Brno station photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 465.0 | class |
Další z válečných řad, vyráběná od roku 1940 maďarskou lokomotivkou v Pešti. Poválečné dělení evropských železnic přisoudilo ČSD celkem 51 těchto strojů. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D [4-8-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 86/59 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1295 kW | estimated power |
ve službě celkem | 51 | count used by ČSD |
Hungarian 465.022 waits for green HiRes |
řada | 475.0 | class |
Jediný stroj této řady vyrobila Škoda Plzeň v rámci hledání cest k unifikaci a standardizaci v roce 1935. Předchůdce úspěšné poválečné řady 475.1. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D2' [4-8-4T] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 119/61 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1560 kW | estimated power |
ve službě celkem | 1 | count used by ČSD |
475.0 developed in 1935 HiRes |
řada | 475.1 "Šlechtična" |
class |
Vrchol české konstrukční školy a jedna z nejhezčích parních lokomotiv na světě byla vyráběna obnovenou novou lokomotivkou Škody Plzeň od roku 1947. U ČSD sloužilo celkem 147 kusů, především v osobní a rychlíkové dopravě. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D1' [4-8-2] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 100/60 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1560 kW | estimated power |
ve službě celkem | 147 | count used by ČSD |
475.1, so called "The Lady": one of the most striking steam on whole world photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
The Lady is coming! open all gates! photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
the best gem of Czech steam engines as vintage: 475.1142 HiRes |
||
Prague silhouettes: bridges, Castle, 475.1 photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 477.0 "Papoušek" |
class |
Poslední lokomotivní řada ČKD, vyráběná od roku 1951, byla určena pro vedení rychlejších osobních spojů. ČSD provozovaly celkem 60 kusů těchto kompaktních tendrovek s moderním designem. Stroje byly vybaveny mechanickým přikladačem uhlí. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D2' [4-8-4T] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 129/69 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1560 kW | estimated power |
ve službě celkem | 60 | count used by ČSD |
another top of Czech steam heyday: 477.0 class, so called "The Parrot" HiRes |
||
The Parrot fly near the Jedlová station in northbohemian uplands photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
spruce 477.040 waits for her down express photo: © Karel Zeithammer HiRes |
řada | 486.0 | class |
Tato rychlíková lokomotiva byla vyvinuta Škodou Plzeň jako následník proslulého Mikáda v období před druhou světovou válkou především pro náročné poměry Košicko-Bohumínské dráhy. Od roku 1933 odebraly ČSD celkem 9 těchto strojů; ČKD současně dodala ještě 3 kusy modifikované řady 486.1 (s pojezdem 1'D2' [2-8-4]). Výrobě dalších strojů zabránila II. světová válka; po jejím skončení sice ČSD objednaly dalších 40 kusů, ale k dodávce již nedošlo, neboť Škoda Plzeň vyvinula řadu 498. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D1' [4-8-2] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 102/64 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1693 kW | estimated power |
ve službě celkem | 9 | count used by ČSD |
Mikádo successor: express steam 486.0 HiRes |
řada | 498.0 | class |
Tato těžká rychlíková lokomotiva, vyráběná Škodou Plzeň od roku 1946 jako nástupce předválečné řady 486.0, byla v provozu velmi úspěšná. ČSD provozovaly celkem 40 kusů. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D1' [4-8-2] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 106/72 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1803 kW | estimated power |
ve službě celkem | 40 | count used by ČSD |
498.030 climbs with the chimney wide open photo: © Ondřej Řepka HiRes |
||
498.0 in midbohemian rock gallery photo: © Jiří Bouda HiRes |
||
498.0: how long, how nice... photo: © Karel Zeithammer HiRes |
řada | 498.1 "Albatros" |
class |
Modifikace řady 498.0, vyráběná Škodou Plzeň od roku 1954. ČSD provozovaly celkem 15 kusů. Lokomotiva 498.106 je oficiálně nejrychlejší čs. parní lokomotivou vůbec; dne 27.8.1964 dosáhla při měřeních na zkušebním okruhu ČSD u Velimi se soupravou vozů rychlosti 162 km/h. | ||
uspořádání pojezdu | 2'D1' [4-8-2] |
axle arrangement |
počet válců | 3 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 114/74 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1914 kW | estimated power |
ve službě celkem | 15 | count used by ČSD |
498.1 class (so called "Albatross") starts her Slovak Winter Tour photo: © Ondřej Řepka HiRes |
||
498.108 on railway bridge near to Smíchov station photo: © Karel Zeithammer HiRes |
||
The Albatross Wing coupled photo: © Ondřej Řepka HiRes |
řada | 524.1 | class |
Horskou tendrovku této řady, odvozené z původních rakouských řad, které ČSD provozovaly jako 524.0, navrhla Českomoravská již v roce 1915 a v roce 1918 dodala prvních 6 kusů pro tehdejší Buštěhradskou dráhu. V několika modifikacích se nakonec objevilo na tratích ČSD 162 strojů. | ||
uspořádání pojezdu | 1'E1' [2-10-2] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 96/70 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 935-1030 kW | estimated power |
ve službě celkem | 162 | count used by ČSD |
tender 524.1 was created for mountains HiRes |
||
typical railway building and 524.1 photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
stone viaduct and 524.1311 hauling her mixed train photo: © Jaroslav Kocourek HiRes |
řada | 534.0 | class |
Rozšířená řada lokomotiv pro vedení nákladních vlaků byla vyráběna jak Škodou Plzeň, tak Českomoravskou již od roku 1923 a počet strojů u ČSD dosáhl 149 kusů. Během války byl tento typ výrazně modernizován a po jejím skončení převzaly lokomotivy této řady, nově značené jako 534.03, úkol rozvinout nákladní dopravu; ČKD jich od roku 1945 vyrobila dalších 228 kusů. | ||
uspořádání pojezdu | 1'E [2-10-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 84/72 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1030-1104 kW | estimated power |
ve službě celkem | 377 | count used by ČSD |
534.0431 on a local track HiRes |
||
534.0345 dashes through some Slovakia mountain meadows photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
řada | 555.x | class |
Válečná léta přinesla drastické zjednodušení konstrukce evropských parních lokomotiv; nejrozšířenějším modelem se stala německá BR50, později modifikovaná jako BR52 pro nasazení v odlišných klimatických podmínkách Ukrajiny, Běloruska a Ruska, jejíž výrobu povinně převzaly veškeré lokomotivky na obsazených územích; v prostoru tzv. Protektorátu jich působilo přes tři sta. Po válce zůstaly ve službách ČSD přibližně dvě stovky těchto strojů, které byly od roku 1953 postupně rekonstruovány na vytápění mazutem a pod označením 555.3 obětavě sloužily v nákladní dopravě. | ||
uspořádání pojezdu | 1'E [2-10-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 87/77 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1178-1288 kW | estimated power |
ve službě celkem | 199 | count used by ČSD |
two rebuilt 555.3 (originally BR52) in action photo: © Jaroslav Kocourek HiRes |
||
rebuilt 555.3139 at Smíchov yard HiRes |
řada | 556.0 | class |
Poslední vyráběná lokomotivní řada u nás byla určena pro těžké nákladní vlaky na hlavních tratích. Škoda Plzeň dodala těchto výkonných strojů s mechanickým přikladačemuhlí drahám od roku 1951 celkem 510, čímž se tato řada stala nejpočetnější ve službách ČSD. Poslední lokomotiva opustila tovární halu v roce 1958; zůstala zachována a je ve sbírkách NTM Praha. V roce 1952 byl vyroben jediný kus modifikované řady 556.1. | ||
uspořádání pojezdu | 1'E [2-10-0] |
axle arrangement |
počet válců | 2 | num of cylinders |
hmotnost (sl./adh.) | 99/84 t | weight (s/a) |
přibližný výkon | 1472 kW | estimated power |
ve službě celkem | 510 | count used by ČSD |
typical position of 556.0 class: in the lead of a heavy train HiRes |
||
556.0 stands idle at coal dock HiRes |
||
556.0490 in the North Bohemia scenery photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
double 556.0 at the double arched viaduct photo: © Karel Zeithammer HiRes |
||
556.0 aimed by tree sight photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
reversed 556.0 leads her freight on Novina viaduct photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
some empty coal hoppers and 556.0 in necklace photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
556.0133 dawdles slowly over the hills HiRes |
||
two 556.0 start their private race photo: © Bohumil Skála HiRes |
Mixture | ||
Siamese twin: 534.111 and 534.0495 photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
hens on perch: one 464.0, three 534.0 photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
423.0154 (423.0138), 354.1221, 524.182 HiRes |
||
winter seclusion with 433.1 and 423.0 photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
All Stars Team: 556.0158, 464.013, 387.043, 556.0349, 434.220, 464.007 photo: © Zdeněk Bauer HiRes |
||
end of heyday photo: © Miroslav Petr HiRes |
P art Two: Steam from abroad
Pro porovnání vzhledua stylu jednotlivých konstrukčních škol (a pochopení faktu, že žádná z nich nemůže soupeřit se šlechtičnou nebo Papouškem :-)) jsou v této části umístěny obrázky několika zahraničních parních lokomotiv z různých zemí světa.
To compare the layoutof a different constructional schools and styles (and to apprehend that no one of them can beat The Lady or The Parrot :-)) you can see below some pictures of steam engines from whole world.
2-8-2 freight M-2s class No. 876, Central of New Jersey, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
2-6-0 lightweight L.M.S. type Class 2 No. 46467, U.K. (Scotland) photo: © Derek Cross HiRes |
||
2-10-2 heavy freight Canadian National class T-2a No. 4104, Toronto, Canada photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-0 L.M.S. Black Five No. 45254, Newtongrange, U.K. (Scotland) photo: © Derek Cross HiRes |
||
4-6-0 No. 14607
built in 1902 for hilly road at Oban, U.K. (Scotland) photo: © M. Mansing HiRes |
||
4-6-4 President class No. 5310, Baltimore and Ohio, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
Gresley´s famous Pacific L.N.E.R. streamlined A-4 class No. 5, Sir Charles Newton; U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-0 Stanier Pacific No. 46232 Duchess of Montrose hauling Royal Scot express, Carlisle, U.K. (Scotland) photo: © H.C. Casserley HiRes |
||
2-8-0 E-75 class No. 1121, Delaware and Hudson, Schenectady, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
0-4-4T Caledonian MacIntosh No. 55228, Glasgow Central, U.K. (Scotland) photo: © H.C. Casserley HiRes |
||
2-6-6T,
Boston and Albany, Boston South, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-0 Loch class No. 14393 Loch Laochal, U.K. (Scotland) photo: © H.C. Casserley HiRes |
||
4-8-0 Crusader class of Pacific, fast streamlined, Reading, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-2 Bulleid 3-cylinder No. 35019, Dover, U.K. (England) photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-2 streamlined Pacific class A-4 No. 60012, Queen Street, Glasgow, U.K. (Scotland) photo: © H.C. Casserley HiRes |
||
streamlined 4-8-4 Canadian National class U-4a No. 6400, Toronto, Canada photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-8-4 C.N.R. Class U-2g No. 6211, Campbellton, Canada photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
2-8-8-2 6-cylinder Garrat, L.N.E.R. No. 69999, most powerful steam engine in Britain photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-4-4 Canadian Pacific class F-Ia No. 2926, Toronto, Canada photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-4 Delaware and Hudson
No. 609, Hudson, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-0 No. 754 Mother Hubbard, C.R.R. of New Jersey, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-2 4-cylinder compound BR18 No. 18472, Germany photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-2 A-4
No. 60007 Sir Nigel Gresley, Dunblane, U.K. (Scotland) photo: © Derek Cross HiRes |
||
4-8-0 G.W.R. King class No. 6021, King Richard II, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-4-2 Ivatt Atlantic L.N.E.R. No. 4446, Potters Bart, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-4-2 L.M.S. Class 4 No. 44189, St. Rollox, U.K. (Scotland) photo: © Derek Cross HiRes |
||
4-6-2 Turbomotive, B.R. No. 46202, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-0 3-cylinder L.M.S. No. 6399 Fury, U.K. painting: © H.M. le Fleming HiRes |
||
4-6-2 L.N.E.R. class A-3 Pacific No. 2745 Captain Cuttle, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-4-2 N.B. Atlantic No. 9878 Hazeldan hauling up East Coast express, Forth Bridge, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-2 Pacific Pennsylvania class K-4s No. 3740, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
Pennsylvania again: 4-4-2 class E6 No. 1163, U.S.A. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-cylinder compound
No. 1502 Portugal painting: © H.M. le Fleming HiRes |
||
Raven 3-cylinder Atlantic,
N.E.R. No. 714, Portobello, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
2-8-2 S.N.C.F.
No. 141 R 645, France photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
4-6-0 Southern class Lord Nelson No. 854 Howard of Effingham, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
Stanier 4-6-0 L.M.S. class 5 No. 44767, Leeds Central, U.K. photo: © P. Ransome-Willis HiRes |
||
Sad end of steam at Scotland: black Five No. 44955 hauling Scot No. 46155 and Patriot No. 45527 into break company photo: © Derek Cross HiRes |
||