Welcome on dyXoft soundtracks page

short english synopsis *  souhrnně o.. *  před večeří *  Jára & Jířa *  home

short english synopsis

This page contains fragments of some different dyXoft projects; some works of friends are prepared. Před večeří consist from ten (original except closing "like-Dylan") themes which were used in other projects, usually like movie soundtracks; recorded here with atypical cast of instruments. Jára & Jířa is synthetically created duo, presenting electronic parody to, so called, "Czech country"; anyhow was created to joke, came along to Popron's pilot CD of project "Edice Talent"... :-). VolvoX was a fanciful project based on unusual combination of only two leading components - a voice of songstress and a gobbling but rich sounded bass guitar. Sorry, Ritchie... was other unsuccessful and unfinished intent in like-Lord-hammond style.


Souhrnně o...

Před večeří tvoří deset (až na závěrečnou Dylanovskou variaci původních) motivů, použitých v jiných pokusech a projektech, které byly nahrány v orchestrální úpravě s využitím, řekněme, poněkud netradičních nástrojů. Jára & Jířa je ryze syntetické uskupení, vzniklé původně jako recesistická reakce na někdejší (neúspěšný) projekt Popronu "Edice Talent". Ryze elektronická parodie na tzv. českou country, nazpívaná dvojicí, jejíž členy odděluje stokilometrová vzdálenost a kteří se poprvé viděli až několik týdnů po vzniku nahrávky, se k překvapení všech zúčastněných prodrala na pilotní popronské CD a místo v galerii dyxoftí produkce si tak nesporně zaslouží... :-). Další trosky už jsou opravdu jen trosky a torza. VolvoX byl poněkud odlišný projekt, vycházející ze spojení dvou zcela protichůdných sólových partů - ženského hlasu a hudrající baskytary. Sorry, Ritchie... byla neúspěšná vzpomínka na zlatou éru hammondek.

Kavárna před večeří

Jak již bylo částečně řečeno ve stati o Melounech, má dyXoft na svědomí i hudební doprovod několika filmů; většinou šlo o kratší stopáž dokumentárního až reklamního charakteru. Výjimkou je sedmadvacetiminutový soundtrack k cestopisnému filmu sdružení Trekking Kamera, který pojednává o osamoceném raftaři a jeho prvosjezdu kanadské ledové řeky. Za šanci podílet se na tomto snímku, který se ocitl v odpoledním novoročním programu stanice Nova (přestože během jeho sledování divákům neteče z obrazovky na nohy žádná krev) a později sklidil nějaké úspěchy na různých festivalech, je dyXoft dodnes několika lidem hluboce vděčný, neboť zkušenosti mají svou váhu... :-) Během let se v dyXoftím šuplíku nastřádalo několik námětů, které se v období jisté tvůrčí krize dostaly na světlo a dokonce i na magnetofonový pásek. Jednotný střih si klade za cíl předvést zcela specifický hudební útvar - totiž "vycpávky", které hrají barové a hotelové kapely před večeří, šetříce tak několik hitů na pozdější dobu, kdy lze očekávat, že hosté vyrazí na parket. Košaté orchestrální aranže navíc posloužily k testování elektronicky tvořených zvuků klasických nástrojů.

Před večeří (1998)

Před večeří (cover)

Trafalgar Square
Dubai
Mulatka z Marseille
Ireland
Kocour v botách
Dešťový prales
Menammun
Večer ve Venlo
Hamburg
Zase ty dveře

Je libo country?

Obdobně jako výše uvedené album vznikl miniprojekt dua Jára a Jířa v období určité stagnace dyXoftí audio divize. Náhodně objevený inzerát Popronu, informující o připravovaném projektu "Edice talent" a loudící hudební příspěvky, vyvolal v prvním kole pouze uznalé pokývnutí (vymyslet edici, pojistit si případný objev skutečného talentu a ještě zajistit prodej celého nákladu pomocí mazaně koncipovaných soutěžních podmínek, to má šmrnc), ale v kole druhém se opět šmátralo v šuplíku. Netradiční kabát country si natáhla jedna z prvních melouních "blahopřacích" skladeb a jeden z mohutně profláknutých traditionalů, který patrně nejvíc proslavili legendární Status Quo. Do regulemi požadované trojice jedna věc chyběla, tak se prostě napsala :-) Pěvecké party obsadily dvě známé postavy z jiných dyXoftích projektů - Anděla z MadCats a J. z Fáze. Odeslání do soutěže na poslední chvíli, přesvědčení o marnosti tohoto počínání, velký údiv po zprávě o zařazení mezi vybranou desítku, urychlené focení a tvorba propagačních materiálů a nakonec - jak je ve vlasti Járy da Cimrmana obvyklé - prvek zklamání, když se projekt zcela zhroutil (proti původním představám o mracích příbuzných, kteří si koupí cédéčka s nahrávkami svých koní a tím je postrčí do finále, to v reálu vypadalo tak, že když už se v některém obchůdku odhodlali dotyčné CD na vyžádání objednat, chtěli zálohu ve výši sto procent...). Vzhledem k výše popsané genezi nebylo zklamání naštěstí moc veliké. Bohužel se nedochoval žádný obrazový materiál, takže Andělu na koni (jezdit fakt umí), J. na břevnech ohrady a oba korbě džípu bohužel neuvidíte.

Jára & Jířa (1996)

Když jsem měla koně
Vlez si do mý kůže
Dál to nejde

Valící se VolvoX a jiné fragmenty

Ženy nelze přehlížet a dyXoft to nikdy nečinil, naopak; dívčí a ženské hlasy se dyxoftí hudební produkcí táhnou jako červená nit. Bohužel se prakticky žádný projekt nepodařilo úspěšně dokončit. Jedním z pokusů byla i snaha o syntézu vokálu sólové zpěvačky a partu basové kytary bez jakýchkoliv hlasů dalších nástrojů, pouze s doprovodem laděných perkusí. Celkový valivý dojem měl zachycovat i plánovaný název - VolvoX. V projektu se postupně zapojily čtyři zpěvačky, ale výsledky nebyly přesvědčivé a tak se většina připravovaných motivů octla na albu Kavárna na vedlejší třídě, semletá standardním melouním projevem. Výjimkou je náhodou zachovaný a pietně zrekonstruovaný fragment Žiju dovnitř, kterému propůjčila v přípravě hlas - jak jinak - Anděla.
V jistém dyxoftím období zcela vážně hrozil návrat ke kořenům, konkrétně k hammondkám v "párplovském" stylu; naštěstí se tak dělo v době, která si už na ochraptělé varhany příliš nepotrpěla a tak nedošlo k žádné blamáži - ona totiž na ty synchronní běhy kláves a kytary technika nestačí, jsou na to potřeba i ruce... :-) Fragment Take Me Home tak zůstal opuštěn a nedokončen.

VolvoX (1994-6)

Žiju dovnitř

Sorry, Ritchie... (1993)

Take Me Home

 

Home